Tulevaisuuden kaupunkiliikennettä visioitiin Tampereella

Wed, 09/20/2017 - 15:53

Suunnittelu- ja konsultointiyritykset SKOLin Näin kaupunki liikkuu ja liikuttaa vuosisadan jälkipuoliskolla -visiotyö jatkui keskiviikkona 20.syyskuuta Tampereella. Tilaisuus kokosi salin täyteen liikenneasioiden ammattilaisia, päätöksentekijöitä, virkamiehiä sekä muita aiheesta kiinnostuneita sidosryhmiä.

Tilaisuuden avasi pormestari Lauri Lyly, joka toi useiden esimerkkien kautta esille Tampereen positiiviset kehityshankkeet. Tampereen kaupunkiseudun asukasluvun ennustetaan kasvavan +90 000 vuoteen 2030 mennessä. Kaupunkia halutaan kehittää suuntaan, jossa se on elinvoimainen sekä helposti saavutettava markkana-alue. Maan vilkkaimmat radat antavat hyvät edellytykset menestykselle. Raitiotie ja uusi monitoimiareena ovat olleet usein valtakunnan uutisissa, mutta kaupungin uudistumisen kannalta merkittävä projekti on myös Hiedanranta, josta on tavoitteena rakentaa älykäs ja kestävä tulevaisuuden kaupunginosa.

Pormestarin Lylyn jälkeen estradille asteli professori Jorma Mäntynen, joka toimii johtajana WSP Finlandilla. Mäntynen puhui liikenteen ja elinkeinoelämän roolista menestystekijöinä tulevaisuuden kaupungissa. Tulevaisuuden kysyntään vaikuttavat moninaiset tekijät, joista esimerkkeinä mainittakoon väestömäärän lisäksi, väestösidonnaisten toimialojen kehitys, kestävä talouskasvu ja resurssiviisaus sekä muuttuva elinkeinorakenne. Moni teknologinen asia mahdollistaa kehitystä, mutta niihin liittyy myös rajoitteita – esimerkiksi miten sähkö tuotetaan ympäristöystävällisesti tai miten harpata akkujen teknologiaan liittyvien haasteiden yli.

Kolmantena pääpuhujana oli assistant professor Heikki Liimatainen Liikenteen tutkimuskeskus Vernestä. Liimatainen esitteli ajatuksia siitä, miten liikenne on useimmiten välttämätöntä hyvinvoinnille, vaikka se aiheuttaa haitallisia ulkoisvaikutuksia. Liikenteen kestävyyden kannalta poliitikkojen päätökset ovat merkittävässä roolissa. Esimerkkinä hän nosti henkilöautoiluun liittyvät piilotuet pysäköinnin tukemisen muodossa. Liimatainen kiteytti esityksensä mieleenpainuvasti seuraaviin sanoihin: ”Suomi100 oli autoliikenteen mahdollistamisen ja nukkumalähiöiden aikakausi. Suomi200 on kestävän liikenteen ja elinvoimaisten kaupunkien aikakausi.”

Puheiden lisäksi osallistujia aktivoitiin työpajoissa, joiden avulla kerätään taustatietoa myöhemmin tehtävään visioon kaupunkiliikenteen tulevaisuudesta. Seuraavaksi visiokaravaani rullaa Ouluun, johon kaikki ovat tervetulleita torstaina 28.syyskuuta: http://skolry.fi/tapahtumat/visiotyo-nain-kaupunki-liikkuu-ja-liikuttaa-vuosisadan-jalkipuoliskolla.

Esitykset:

Soimakallio: Tilaisuuden avaus ja hanke-esittely

Lyly: Tampere kehittyy

Mäntynen: Liikenne ja elinkeinoelämä

Liimatainen: Liikenne ja elinvoimainen kaupunki

Lisätietoja:

Tino Aalto

Asiantuntija

tino.aalto(at)teknologiateollisuus.fi

050 5748713