Näin kaupunki liikkuu ja liikuttaa -visiopäivät huipentuivat Oulussa

Mon, 10/02/2017 - 13:00

Torstaina 28.syyskuuta Ouluun kerääntyi noin 50 aktiivista osallistujaa visioimaan tulevaisuuden liikkumista kaupungissa. Visiopäivä oli SKOLin Suomi100-kiertueen päätepiste. Seuraavaksi projektin ydintiimi vetäytyy rakentamaan visiota, joka julkaistaan vuoden loppupuolella. Kaikki tilaisuudessa esitetyt esitykset ovat ladattavissa tämän sivun lopusta.

Aikaisemmin kaupunkiliikennettä ollaan visioitu jo Helsingissä, Turussa, Tampereella ja Mikkelissä. Visiotyö viimeistellään syksyn aikana projektin ydinryhmässä, joka koostuu SKOLin, Neste Jacobsin, Rambollin, Siton ja WSP Finlandin asiantuntijoista.

Oulussa tilaisuuden puheenjohtajana toiminut A-Insinöörien hallituksen puheenjohtaja Heikki Käkönen esitteli visiotyötä ja kannusti osallistujia katsomaan mahdollisimman pitkälle tulevaisuuteen. Kaupunkiliikenteen suunnittelussa tulisi monesti katsoa pidemmälle kuin parin seuraavan valtuustokauden ajalle.

Käkösen jälkeen Oulun kaupunginjohtaja Päivi Laajala esitteli tulevaisuuden kaupunkiliikennettä Oulun näkökulmasta. Kaupungilla on lukuisia suunnitelmia ja selvityksiä käynnissä: keskustavisio 2040, pyöräilyn ja kävelyn kehittämissuunnitelma sekä selvitykset kaupunkipyöriin ja sähköbusseihin liittyen.

Laajalan puheenvuorosta siirryttiin maakuntien tasolle, kun maakuntainsinööri Olli Kiviniemi esitteli Pohjois-Suomen liikenne- ja logistiikkastrategiaa. ELY-keskuksen ja Liikenneviraston lisäksi strategiaa ovat laatimassa Keski-Pohjanmaan, Pohjois-Pohjanmaan, Kainuun ja Lapin liitot. Kiviniemi kertoi yksityiskohtaisesti, miten Pohjois-Suomen yhteinen liikenne- ja logistiikkastrategia muodostettiin ja minkälaisiin kehittämislinjauksiin päädyttiin.

Neljäntenä puhujana oli Siton liikennesuunnittelun osastopäällikkö Jani Karjalainen. Hän toi esille, että liikenteeseen ja kulkutapoihin liittyviä asioita on lukuisia, ja siten suunnittelun olisi oltava isot kokonaisuudet huomioivaa. Esimerkiksi maankäytön ja liikenteen suunnittelun tulisi tapahtua rintarinnan, eikä siiloissa.

Liikennetottumuksista puhuttaessa lompakon merkitystä ei tulisi vähätellä. Kun jostain palvelusta tulee kokonaisuutena nykyistä järjestelmää halvempi, muuttuvat myös tottumukset nopeasti. Luonnollisesti esimerkiksi matka-aika, yleinen mukavuus ja turvallisuus sekä luotettavuus ovat keskeisessä asemassa.

Viimeisenä puhujana Oulun energian älyliikenteen yksikönpäällikkö Jukka Talvi visioi tulevaisuutta kymmenen mielenkiintoisen ajatuksen kautta. Talvi esitti ajatuksia mm. teleportauksesta, miten Oulusta Helsinkiin pääsisi hyperloopin avulla 30 minuutissa ja kuinka Helsinki-New York-lento ei kestäisi kuin kolme tuntia uuden teknologian avulla.

Lisätietoja SKOLin Suomi100-projektista tästä.

Esitykset:

Heikki Käkönen: Tilaisuuden avaus ja visiotyön esittely
Päivi Laajala: Oulun kaupunkiliikenteen tulevaisuus 
Olli Kiviniemi: Pohjois-Suomen liikenne- ja logistiikkastrategia
Jani Karjalainen: Liikennemurros kaupungeissa
Jukka Talvi: Äly muuttaa liikenteen

Lisätietoja:

Tino Aalto
Asiantuntija
050 5748713
tino.aalto(at)teknologiateollisuus.fi