Pro gradu -tutkielma kansainvälisten asiantuntijoiden inkluusiosta: From foreign to familiar
Susanna Vähäsarja tarkastelee pro gradu -tutkielmassaan ulkomaalaisten asiantuntijoiden osallisuutta suomalaisilla työpaikoilla suunnittelu- ja konsultointialalla. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mikä saa ulkomaalaisen työntekijän tuntemaan itsensä osalliseksi tai ulkopuoliseksi työyhteisössä, miten organisaatiot voivat vaikuttaa osallisuuteen ja mitkä yksilölliset taidot ja resurssit edistävät osallisuutta.
Työn tulokset osoittavat, että positiivinen vuorovaikutus kollegoiden ja esihenkilöiden kanssa on tärkeässä asemassa osallisuuden lisäämiseksi, kun taas ekskluusiota edesauttavat rajoittunut ja negatiivinen vuorovaikutus. Lisäksi työntekijän arvostuksen tunnetta edistävät kulttuurista pääomaa kehittävät merkitykselliset työtehtävät sekä kollegoiden ja esihenkilöiden työntekijälle antama tunnustus.
Organisaatiot voivat edistää kansainvälisten asiantuntijoiden osallisuutta syrjimättömillä käytännöillä, inklusiivisella kielenkäytöllä, sekä inklusiivisella johtamisella. Kielitaito, työhön liittyvät taidot ja sosiaaliset verkostot voivat edistää työntekijän pääsyä osaksi työyhteisöä, mutta nämäkään tekijät eivät riitä, ellei työyhteisö ole valmis aidosti ottamaan ulkomaalaista työntekijää osaksi yhteisöään. Osallisuutta estäviä tekijöitä ovat muun muassa englanninkielisen tiedon puute työpaikoilla ja syntyperäisiä suomalaisia suosivat urakehityksen käytännöt. Lisäksi suomalaisten työntekijöiden ennakkoasenteet ja haluttomuus olla tekemisissä ulkomaalaisten työntekijöiden kanssa vaikeuttavat keskinäistä vuorovaikutusta ja estävät ulkomaalaisia työntekijöitä muodostamasta sosiaalisia verkostoja työyhteisössä. Tämän vuoksi työnantajien tulisi helpottaa kommunikointia ja edistää suhteiden muodostumista ulkomaalaisten ja suomalaisten työntekijöiden välillä.
Suunnittelu – ja konsultointialan monimuotoisuutta käsitellään myös SKOLin DEI-projektissa. DEI-projektin tuloksena luodaan kuvaus toimintaympäristöstä ja alan linjaukset, jotka julkaistaan SKOLin syysseminaarissa 29.11.2024.