Kehärata tuo sinut puolessa tunnissa kentältä keskustaan

Vantaan Kehärata tiivistää pääkaupunkiseutua, sillä jatkossa pääset puolessa tunnissa Helsinki−Vantaan lentokentältä Helsingin keskustaan. Rautatieliikenteen pääradan ja Martinlaakson lähiliikenneradan yhdistävä Kehärata kuuluu vuosikymmenen tärkeimpiin ratahankkeisiin. WSP on ollut hankkeen avorata- ja tunneliosuudessa mukana monin tavoin.

Kehäradan rakentaminen alkoi vuoden 2009 keväällä ja liikennöinti radalla alkaa 1.7.2015. Melkein 20 kilometriä pitkä rata parantaa erityisesti Vantaan poikittaisliikennettä ja kytkee sen entistä laajemmin rataverkkoon.

Kehäradan uudet matalalattiajunat liikennöivät kymmenen minuutin vuorovälein ruuhka-aikoina molempiin suuntiin. Kapasiteetti on tehokkaassa käytössä, sillä junat pystyvät kulkemaan radalla ympyrää. Suunnanvaihtoja pääteaseman kautta ei tarvita. Matka-aika Helsingistä lentokentälle on noin puoli tuntia.

WSP on Kehärata-hankkeen avorata- ja tunneliosuudessa mukana monin tavoin. WSP vastaa koko linjan ympäristösuunnittelun koordinoinnista sekä Vantaankosken, Kivistön ja Leinelän asemien arkkitehtisuunnittelusta.

Läntinen avorataosuus Vantaankoskelta ratatunnelin suulle on WSP:n käsialaa rata-, geo-, ympäristö-, rakenne- ja siltasuunnittelun osalta. Pakettiin kuuluu myös risteävien katujen ja huoltoteiden suunnittelu. Lisäksi WSP vastaa koko avorataosuuden suunnittelun laadunvarmistuksesta. Tunneliosuuteen on liittynyt tie- ja katujärjestelyjen suunnittelua, geotekniikkaa, kalliomekaniikkaa sekä ympäristösuunnittelua.