Digital twin tuo lisää tehoa kiinteistön ylläpitoon

Kiireiselle kiinteistöpäällikölle Granlundin digital twin on iso apu. Rakennuksen digitaalisesta kopiosta saa helposti ja nopeasti kiinteistön ylläpidossa tarvittavan tiedon.

Newsecin kiinteistöpäällikkö Jarno Aallolla on monta rautaa tulessa, kun hän vastaa Helsingin Sörnäisissä sijaitsevan suuren palvelukiinteistön ylläpidosta ja johtaa tätä varten koottua palveluntuottajien verkostoa.

Työn organisointia helpottaa Granlund Manager -ohjelmistosta löytyvä digital twin eli kiinteistön digitaalinen kopio, joka auttaa hallitsemaan kiinteistöön liittyvää tietoa ja havainnollistamaan ylläpidon prosesseja.

“Eniten hyödynnän digital twiniä tilojen olosuhteiden seurannassa”, Aalto sanoo.

Digital twin esittää kiinteistön ylläpidon kannalta oleellisen datan helposti hahmotettavassa muodossa. Rakennuksen 3D-pohjakarttakuvasta voi vaikkapa läppäriltä tai älypuhelimesta seurata reaaliaikaisesti sisälämpötiloja kerros- ja huonekohtaisesti.

Värikoodit auttavat hahmottamaan nopeasti tilanteen ja asiat, joihin on syytä puuttua.

“Vihreällä merkityissä tiloissa asiat ovat kunnossa, keltainen väri kertoo olosuhteissa havaitusta hajonnasta, kun taas punaisella merkityssä kohteessa on tavoitetilasta selkeä poikkeama.”

Viat havaitaan ja korjataan nopeasti

Poikkeamista lähtee palvelupyyntö huoltomiehelle, jolla myös on näkymä digital twiniin omalta päätelaitteeltaan. Näin hän saa tarkan tiedon, missä ja millaisesta ongelmasta on kyse.

“Vika päästään korjaamaan nopeasti, mikä parantaa tilojen käyttömukavuutta. Myös energian kulutusta ja sitä kautta päästöjä voidaan vähentää, kun tilojen ylilämmittämistä tai turhaa jäähdyttämistä pystytään vähentämään”, Aalto huomauttaa.

Myös energian kulutusta ja sitä kautta päästöjä voidaan vähentää, kun tilojen ylilämmittämistä tai turhaa jäähdyttämistä pystytään vähentämään.

Palvelukiinteistön energiatehokkuutta parantaa myös Granlundin hoitama talotekniikan etäseuranta. Energiadataa analysoimalla havaitaan laitteiden toimintavirheet ja poikkeamat nopeasti, kun palvelupyynnöt välitetään Granlund Managerin kautta huoltoyhtiölle.

Digital twinillä tyytyväisiä käyttäjiä

Innovaatio- ja liiketoiminnan kehityspäällikkö Mika Virkki Granlundilta kertoo, että Jarno Aallon tavoin myös muilta digital twiniä hyödyntäviltä asiakkailta tulee positiivista palautetta.

Kiinteistön suunnittelun aikaisista tietomalleista ja automaatiojärjestelmistä yhteen kootusta datasta on kiinteistön johtamisessa ja ylläpidossa paljon hyötyä.

“Olosuhdeseurannan ohella digital twinistä nähdään helposti esimerkiksi ilmastointi-, lämmitys- ja jäähdytyskanavien tarkat sijainnit. Tästä on hyötyä vaikkapa silloin, kun tiloissa tehdään muutoksia”, Virkki sanoo.

Digital twinin voi myös yhdistää Granlundin Laitetiedon hallinta -ohjelmistoon, josta löytyy tarkka ja ajantasainen tieto taloteknisistä laitteista.

Olosuhdeseurannan ohella digital twinistä nähdään helposti esimerkiksi ilmastointi-, lämmitys- ja jäähdytyskanavien tarkat sijainnit.

Sujuvaa yhteistyötä Granlundin kanssa

Jarno Aallon mukaan Sörnäisten palvelukiinteistössä digital twinin käyttöä laajennetaan lähiaikoina, kun kiinteistön käyttäjille avautuu mahdollisuus antaa tätä kautta palautetta havaitsemastaan puutteista. Tämä tapahtuu helposti ja nopeasti QR-koodien avulla.

“Jos vaikkapa lamppu on palanut huoneessa, ilmoittaja skannaa älypuhelimella seinällä olevan koodin ja kirjoittaa asian palveluun. Ilmoitus menee kiinteistönhoitajalle, joka tulee vaihtamaan lampun”, Aalto toteaa.

Hän arvioi, että digital twiniin tulee tulevaisuudessa lisää kiinteistön johtamista ja ylläpitoa helpottavia toimintoja.

“Järjestelmä kehittyy koko ajan paremmaksi. Keskustelemme Granlundin asiantuntijoiden kanssa lisätoiminnoista, ja tähän saakka he ovat onnistuneet toteuttamaan toiveemme oikein hyvin. Toisaalta he myös sanovat rehellisesti, jos jotakin asiaa ei ole vaikkapa kustannussyistä järkevää toteuttaa.”