Huomisen suunnittelijat: Noora Lahtela päättää, miten liikumme kaupungissa

Konsulttinuorten jäsenvastaava Noora Lahtela ei ennen opintojaan suonut ajatusta liikenteen suunnittelulle. Nyt hän suunnittelee kiertoliittymiä ja kannustaa naisia teknologian pariin.

 

[[{"fid":"1418","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":" "},"type":"media","field_deltas":{"1":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":" "}},"attributes":{"title":" ","height":"220","width":"440","class":"media-element file-default","data-delta":"1"}}]]

SKOLin alaisuudessa toimivan Konsulttinuorten jäsenmäärä on ollut viimeiset vuodet vahvassa kasvussa ja verkostoon on liittynyt jo yli 470 alan nuorta osaajaa. Huomisen suunnittelijat -sarjassamme esittelemme verkostossa toimivia ammattilaisia. Tällä kertaa esittelyssä on Konsulttinuorten jäsenvastaava Noora Lahtela, joka työskentelee jäsenyrityksellämme Sitolla liikennesuunnittelijana.

---

Liikenne herättää tunteita: kaikilla ihmisillä on liikkumistarpeita ja myös oma näkemys siitä, miten asiat tulisi järjestää ja suunnitella. On kyse sitten uudesta monitasoliittymästä tai bussilinjan siirrosta, muutokset herättävät aina keskustelua. Konsulttinuorten jäsenvastaava Noora Lahtela ei lapsena haaveillut suunnittelu- ja konsultointialasta – sen sijaan ympäristöasiat kiinnostivat nuorta koululaista.  

- Kasvoin Tuusulassa viiden hengen perheessä, jossa molemmat vanhemmat ovat ympäristöalan maistereita. Opiskelin nuorempana todella mielelläni lähes kaikkea, mutta varsinkin fysiikka ja kemia olivat suosikkejani, Noora kertoo. Hän koki maailmaa selittävät lait ja kaavat kiehtoviksi. - Saan edelleenkin kiksejä siitä, kun luen miten jokin uusi keksintö tai ilmiö fysiikan lakien mukaan toimii.

On tärkeää, että myös naisten kädenjälki näkyy suunnittelu- ja konsultointialalla.

Ympäristöasiat ovat aina olleet Nooralle kotitaustasta johtuen läheisiä ja hän tiesi jo varhaisessa vaiheessa haluavansa opiskella luonnontieteitä. Yhdyskunta- ja ympäristötekniikka Aalto-yliopistossa tuntuikin luontevalta opiskeluvalinnalta. -En ollut ennen opintojani juurikaan luonut ajatuksia liikennetekniikalle, tai ylipäätään sille, että joku suunnittelee liikennettä, Noora toteaa.

Tie- ja liikennetekniikka valikoituikin Nooran pääaineeksi puhtaasti fiilispohjalta. Sivuaineena Noora opiskeli ympäristöalan monitieteisen kokonaisuuden Helsingin yliopistossa. - Vaikka se tuntuukin ehkä itsestään selvältä, opiskele alaa joka kiinnostaa, Noora kannustaa. Kannattaa silti olla ennakkoluuloton: voit yhtäkkiä kiinnostua alasta jonka olemassaolosta et vuosi sitten tiennytkään.

Nykyiseen työhönsä liikennesuunnittelijana Sitolla Noora päätyi toisen opiskeluvuotensa lopussa. Työ alkoi avustavissa tehtävissä joitain tunteja viikossa opintojen ohella. Pikkuhiljaa tuntimäärät kasvoivat ja suunnittelukokonaisuudet muuttuivat itsenäisemmiksi. -Työnkuvaani kuuluu pääosin kaupunkiliikenteen suunnittelua pyörä- ja jalankulkuväylien mitoituksesta aina pysäköintilaitoksiin ja kiertoliittymiin asti, Noora kuvailee. - Eräs kiinnostava projektini on kauppakeskuksen jalankulun opastuksen suunnittelu, jossa pääsee eläytymään ostoksilla kävijöiden tarpeisiin.

- Tällä hetkellä suurin osa ajastani kuluu kuitenkin diplomityöhöni, jossa tutkin autottoman asumisen edellytyksiä Oulun kaupungin keskusta-alueella, Noora kertoo. Diplomityön ideana on selvittää, voitaisiinko keskustassa sijaitseville kerrostaloasunnoille asettaa löyhempi pysäköintinormi – siis norminpurkua suunnittelupöydältä käsin! Arjessa Nooraa inspiroi se, että työprojektit ovat konkreettisia, ja niiden tulokset realisoituvat ympäristöön ihmisten käytettäväksi. Omalla työllään voi todella vaikuttaa hyvän elinympäristön luomiseen. - Yksikään työpäivä tai projekti ei ole samanlainen, mikä pitää ajatukset virkeinä ja työpäivät sopivan haastavina, Noora sanoo. - Liikenne on valtavassa roolissa myös monilla muillakin suunnittelualoilla – esimerkiksi kaupunkisuunnittelua on aivan turhaa tehdä ilman siihen linkittyvää liikennesuunnittelua. 

Noora päätyi mukaan Konsulttinuoriin työryhmässä aiemmin olleen kollegansa kautta. Hän on myös alusta asti osallistunut Konsulttinuorten tapahtumiin. -Työryhmän toiminta vaikutti erinomaiselta mahdollisuudelta päästä verkostoitumaan nuorten konsulttien ja suunnittelijoiden kanssa ja samalla saada hieman vastapainoa tavallisille työpäiville, Noora kertoo. - Tuntuu hyvältä olla mukana nuorena vaikuttajana alalla, edes näinkin pienessä roolissa. Noora aloitti vuonna 2016 työryhmän jäsenenä, ja vuoden 2017 alussa hän siirtyi työryhmän jäsenvastaavaksi. Tehtävässään hän on vastuussa jäsenrekisterin ylläpidosta ja vuorovaikutuksesta jäsenten kanssa.

Noora näkisi mielellään naisia enemmän suunnittelu- ja konsultointialalla. -Teknologia ei ole vain konepajoja ja -halleja! Teknologia on jatkuvasti kehittyvä ala, jonka merkitys on kasvavassa roolissa tehokkuuteen keskittyvässä maailmassa, Noora painottaa. – On tärkeää, että myös naisten kädenjälki näkyy suunnittelu- ja konsultointialalla.

Eri teknologian osa-alojen sisällöt ja niiden väliset painotukset vaihtelevat jatkossakin, mutta mielenkiintoisia töitä varmasti löytyy alalta jatkossakin. Noora halua muistuttaa nuoria myös ammattitaidon kehittämisestä valmistumisen jälkeenkin esimerkiksi koulutuksilla, oman alan julkaisuja lukemalla ja seminaareilla. Opiskelu on ikuista, ja hyvä niin.

--

Kiinnostuitko Konsulttinuorten toiminnasta? Verkosto kokoaa yhteen teollisuuden, talonrakentamisen ja infrarakentamisen alalla toimivat nuoret konsultit, suunnittelijat ja tilaajat sekä alan opiskelijat. Lue lisää toiminnasta Konsulttinuorten verkkosivuilta ja tule mukaan toimintaan jo tänään!

Aiemmat Huomisen suunnittelijat -kirjoitukset:

1/2017: Konsulttinuorten puheenjohtaja halusi rock-tähdeksi