Oulun yliopistossa alkaa uudelleen rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutusohjelma

Opetus- ja kulttuuriministeriö on päättänyt myöntää Oulun yliopistolle rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutusvastuun, mikä merkitsee rakennusalan diplomi-insinöörikoulutuksen aloittamista Oulussa runsaan 20 vuoden tauon jälkeen. 

Tämä on merkittävä ratkaisu pohjoisen alueen ja koko Suomen rakennusalan tarvitseman osaamistyövoiman turvaamiseksi. Elinkeinoelämän puolelta tehty laadukas selvitystyö oli keskeinen tekijä, joka mahdollisti neuvotteluavauksen ja antoi selkärangan keskusteluihin. Oulun ammattikorkeakoulun päätös sijoittua yhteiskampukselle Oulun yliopiston kanssa oli myös päätöksen kannalta ratkaisevaa.

Oulun yliopisto toteuttaa rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus- ja tutkimusohjelman tekniikan koulutusalan resursseja organisoimalla. Koulutusohjelman suunnittelu toteutetaan tiiviissä yhteistyössä alueen elinkeinoelämän kanssa. Oulun yliopiston monialaisuus ja rajapinta muihin tekniikan aloihin, lääketieteeseen, kauppatieteisiin ja ihmistieteisiin tuo tulevaisuuden rakentamisen koulutukseen ja tutkimukseen merkittävää lisäarvoa.

Uusi koulutusohjelma on tarkoitus saada tämän vuoden aikana siihen valmiuteen, että ensimmäiset tutkinnot nyt kone- ja ympäristötekniikan ohjelmissa rakennusalaa opiskeleville voitaisiin myöntää jo kuluvan vuoden aikana.  Konetekniikan koulutusohjelmassa 20-25 opiskelijaa per vuosikurssi opiskelee pääaineena rakennesuunnittelua.

Uusi rakennus- ja yhdyskuntatekniikan maisteriohjelma alkaa syksyllä 2018, ja sinne voi hakeutua konetekniikan ja ympäristötekniikan kandiohjelmista.  Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan oma kandiohjelma alkaa syksyllä 2019. Syksystä 2022 alkaen pääosa opiskelijoista maisteriohjelmaan tulee omasta rakennus- ja yhdyskuntatekniikan kandiohjelmasta.

Koulutusohjelmaan rekrytoidaan vähintään kaksi uutta professoria ja kaksi opettajaa täydentämään olemassa olevaa osaamista, jotta opetus- ja tutkimustoiminnan kannalta kriittinen massa saadaan muodostettua.  Myös yhteistyö muiden koulutusalojen kanssa rakennetaan tiiviiksi huomioiden monialaisuuden ja poikkitieteellisyyden vaatimukset.