Ratkaisuja valtion rahoittaman rakentamisen ongelmiin

Selvitysmies Erkki Virtasen tuoreessa raportissa selvitetään valtion rahoittamien rakennushankkeiden suunnittelun ja toteuttamisen tehokkuutta sekä hankkeiden aikataulu- ja kustannusongelmia. Selvitysmieheltä edellytettiin selkeitä suosituksia näiden ongelmien vähentämiseksi.

Selvityksessä on käyty läpi Liikenneviraston ja Senaatti-kiinteistöjen projektinhallintajärjestelmät sekä analysoitu viime vuosien rakennushankkeiden onnistumista.

Analyysin lopputulos oli, että molempien organisaatioiden järjestelmät on kehitetty riittävälle tasolle. Sen sijaan selvitys paljasti, että sellaiset hankkeet, joissa valtio on mukana rahoittajana, näyttävät jopa pääsääntöisesti epäonnistuvan.

Suosituksista tärkein on ehdotus, että Suomen väyläpolitiikkaa muutetaan pitkäjänteiseksi Ruotsin ja Norjan malliin. Kunkin hallituksen tulisi asettaa parlamentaarinen elin, joka valmistelee kolmea seuraavaa vaalikautta koskevan väyläpoliittisen suunnitelman. Suunnitelman tulisi olla valmis lausuntokierroksineen eduskuntavaaleja edeltävänä vuonna. Uuden hallituksen tulisi sen pohjalta laatia ensimmäisen kehyspäätöksensä yhteydessä hallituskauden kattava väyläohjelma.

Yhteisrakennushankkeisiin liittyen valtion osallistumisen pelisäännöt näiden hankkeiden ohjaukseen tulee selkiyttää ja vaikutusmahdollisuuksia lisätä.

Virtanen suosittelee voimakkaasti allianssimallin käytön lisäämistä valtion toteuttamissa ja osarahoittamissa hankkeissa. Allianssi-elinkaari-mallin käyttöä tulee lisätä myös julkisten rakennusten sisäilmaongelmien ehkäisemiseksi.

Maakuntauudistukseen liittyen ELY- keskusten liikennevastuualueen tehtävien uudelleenjärjestely tulisi toteuttaa niin, että perusväylänpidon ja väyläverkon kehittämisen organisointi ei nykyisestä pirstaloidu ainakaan enempää.

Raportti ja yhteenveto kokonaisuudessaan on luettavissa linkistä:

http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/79554