Rejlersin etävalvontatyökalu

Rejlersin etävalvontatyökalu palvelee työmaaprojekteissa virtuaalisesti

Rejlers Finland Oy:n kehittämä virtuaalinen etävalvontatyökalu nousee arvoonsa etätyön aikakaudella. Accelerated Operations –nimellä tunnettu palveluratkaisu mahdollistaa 360-näkymän projektityömaalta koko projektikonsortiolle.

Rejlersin Accelerated Operations –palvelu on digitaalinen laadunvarmistustyökalu rakennushankkeisiin, teollisuuden ja kiinteistöjen käyttöön. Accelerated-ohjelma rakentaa digitaalista tulevaisuutta ja tuo markkinoille uusinta teknologiaa ja perinteistä toimialaosaamista yhdistäviä kokonaisratkaisuja.

Accelerated Operations –palvelu mahdollistaa digitaalisen jäljen kaikista rakennusvaiheista, jotka ovat käytössä rakennuksen koko elinkaaren ajan, kuten IoT-mittauksien lisäämisen (olosuhdetiedot, betonin kuivuminen ja lujittuminen). Eri rakennusvaiheiden tehokas dokumentointi mahdollistaa tiedon nopean löydettävyyden, jolloin sen jakaminen on helppoa ja nopeaa kaikille sidosryhmille.

Digitaalinen 360-kuvamallipalvelu valvoo ja tallentaa rakennushankkeet Tampereella

Tampereen Linnainmaan päiväkodin remontin jokainen työvaihe on dokumentoitu digitaaliseen palveluun, joka vie tarpeen tullen käyttäjänsä virtuaalimatkalle päiväkotiin ennen remonttia, rakennusvaiheiden aikana ja lopulta valmiina. Siellä voi myös tarkistaa, joko betoni kuivui. Tampereen Tilapalvelut on ottanut Accelerated Operations -palvelun käyttöön jo useissa kohteissaan.

Linnainmaan 1982 rakennetun päiväkodin remontissa valmistuvat nykyaikaiset tilat 160 päiväkotilapselle sekä avoimen varhaiskasvatuksen kerhotoiminnalle. Neliöitä on kaikkiaan noin 1700. Työt alkoivat toukokuussa 2019. Hetkeä aiemmin Tampereella kuultiin Rejlersin esitelmää Accelerated Operations -palvelusta.

– Rejlersin porukka oli käynyt esittelemässä ideaansa meidän johdolle. Tämän jälkeen kyseltiin vapaaehtoista, joka haluaisi lähteä kehitystyöhön mukaan. Samalla haettiin sopivaa mallikohdetta, kertoo Tampereen Tilapalveluiden rakennustöiden valvoja Juha Koskinen.

– Koska kyseessä oli aivan uusi toimintapa, halusimme lähteä mukaan kehitystyöhön ja olla muokkaamassa sitä meidän tarpeisiin sopivaa. Meillä on vahva usko siihen, että vastaavat järjestelmät tulevat jatkossa yleistymään ja mahdollisesti linkittymään jo käytössä olevaan ifc*- mallintamiseen. (*rakennuksen ja rakennusprosessin tietojen kokonaisuus)

Vastaavaa ei ole

Accelerated Operations –palvelu on digitaalinen laadunvarmistustyökalu rakennushankkeisiin, teollisuuden ja kiinteistöjen käyttöön. Palvelussa voi tarkastella tiloja ja liikkua työmaalla todellisessa 360-näkymässä tietokoneen, tabletin tai puhelimen näytöillä. Juha Koskisen omassa työssä palvelu helpotti rakennushankkeen dokumentointia eri vaiheissa. Kaikki Linnainmaan rakennusvaiheet on dokumentoitu järjestelmään. Erityisen mainioksi ominaisuudeksi palvelulle Koskinen mainitsee mahdollisuuden liittää lähes ääretön määrä informaatiota, joka löytyy helposti merkityistä kohteista. Lisäksi antureiden avulla palvelussa voi myös valvoa esimerkiksi työmaan lämpötilaa, kosteutta tai vaikkapa betonin kuivumista: kaikki data myös varastoidaan palveluun.

– Vastaavaa palvelua ei ole ollut, Koskinen sanoo.

– Palvelusta hyötyvät niin suunnittelijat, urakoitsijat, valvojat, rakennuttaja ja myöhemmin isännöinti ja huolto sekä päiväkodin henkilökunta.

Askel tulevaisuuteen

Isona lisäarvona Juha Koskinen näkee palvelun tuoman tiedon tasapuolisen saatavuuden ja läpinäkyvyyden. - Uskoisin kyseisen järjestelmän olevan askel tulevaisuuteen ja sen hyödyntäminen ifc-mallien rinnalla ja myöhemmin jopa niiden yhdistäminen tulee vähentämään suunnittelualojen ristiriitoja.

– Myös esimerkiksi sisäilmaremonttien yhteydessä dokumentointi lisää hankeen läpinäkyvyyttä sekä poistaa tilojen tulevien käyttäjien epäluuloja tehdyn remontin laadusta. Lisäksi palvelu nopeuttaa ja tehostaa työmaan valvontaa ja seurantaa, kun paikan päälle voi matkustaa virtuaalisesti.

– Esimerkiksi nyt koronarajoitusten aikana muun muassa kohteen mallihuonekatselmukset saatiin pidettyä palvelun ansiosta etänä. Kehitettävää palvelussa on Koskisen kokemuksella vielä kuvien käsittelyssä.

– Koska lähdimme mukaan palvelun kehitysvaiheessa, työtä toki riitti. Piti opetella 360 kameran käyttöä, kuvien ja muun materiaalin viemistä järjestelmään ja niiden käsittelyä siellä. Kuvaukseen liittyvät työvaiheet voidaan suorittaa myös Rejlersin toimesta.

Palvelu käytössä jo useissa kohteissa

Tampereen Tilapalvelut on ottanut Accelerated Operations -palvelun käyttöön jo useissa kohteissaan.

– Muita kohteita on esimerkiksi Olkahisen koulu, jonka työmaalla dokumentoitiin myös alkutilanne ja tätä pääsivät jo suunnittelijatkin hyödyntämään. Tämä kohde on vasta aluillaan.

– Paras hyöty mielestäni saadaan remonttikohteissa, joissa kohde voidaan kuvata jo ennen suunnitteluvaihetta. Silloin sitä voidaan käyttää jo suunnittelussa työkaluna sekä toteutusvaiheessa dokumentoitiin. Uudiskohteissa palvelu toimii eri vaiheiden dokumentoinnissa.

Accelerated Operations -etävalvontatyökalu toimii internetselaimella ja on käytettävissä niin tietokoneella, tabletilla kuin puhelimellakin. Palvelun on kehittänyt Rejlersin Digitalisaatio ja ICT –palveluiden asiantuntijaryhmä.

– Eritoten nyt pandemian aikana saadaan turhia kontakteja vältettyä merkittävästi, mutta näen, että käytäntö tulee jäämään myös tulevaisuudessa projektityömaille. Ohjelmisto tarjoaa aivan uudenlaisen tavan kommunikoida ja tehdä havaintoja työmailla, lisäksi dokumentointi eri työvaiheista on ottanut valtavan harppauksen, kertoo Rejlersin teollisuustoimialan projektipäällikkö Pasi Ahvenainen.

Kuvamallipalvelun ja 360-kameran avulla saadaan ajan tasalla olevaa näkymää työmaalta lähes reaaliajassa. Tämä mahdollistaa nopean tiedon saamisen, jolloin matkustaminen paikan päälle ei ole enää välttämätöntä. Palvelu vähentää riskejä ja käyttökatkoksia parantaen merkittävästi työturvallisuutta kentällä.

– Työmaalla pitää olla vain 360-kamera, ja paikalla oleva henkilö voi toteuttaa virtuaalisen näkymän koko projektikonsortiolle. Palvelu on helppokäyttöinen ja työmaanäkymän saa tuotettua jo ensimmäisenä päivänä palvelun käyttöönoton jälkeen, kertoo Rejlersin Accelerated Operations – palvelujen tuotepäällikkö Jaakko Larvanto.

– Palvelussa on paljon ominaisuuksia, joilla käyttäjät pystyvät tehostamaan toimintaansa, tiedon etsimiseen käytettyä aikaa sekä kommunikoimaan aivan kuin olisivat työmaalla paikan päällä.